måndag 15 november 2010

Uppdatering


Det har hänt en del sen sist. Det har varit höstlov. Jag hade en skön vecka hemma. Broderade, hämtade hem en vävstol, beställt nya glasögon (hela TRE stycken varav ett par ska bli mina broderiglasögon), ridit ut i skogen med L (nu längtar jag till att köra släde igen i vinter!), syfestivalen i Älvsjö och så har jag ju däremellan bara varit med med familjen.

Efter lovet sattes det igång med detaljsömnad och mera mönsterkonstruktion i skolan. Vår första uppgift i detaljsömnad var att sy olika fållar på fyra tyglappar, vi kommer under året få lära oss flera bra och nyttiga detaljsömnader, till exempel hur man kan sy blixtlås, motveck osv. Inom mönsterkonstruktionen ska vi lära oss hur man konstruerar mönster till kläder. Förra veckan ritade jag flera kjolmönster som vi hade i uppgift att göra. Men nu håller jag på med min alldeles egna kjol som kommer passa mig perfekt så imorgon ska jag åka till Linköping och köpa kjoltyg med en klasskompis. Mitt landskapsbroderiprojekt har jag ändrat, nu blir det järvsösöm på en svart tunika som jag aldrig använt. Det är lite speciellt att brodera på trikå, men det går rätt bra för mig tycker jag, och förhoppningsvis kommer jag tycka mer om den här tunikan när mitt broderi är på plats så att jag börjar använda den.

Det var bara lite av vad som hänt och händer just nu. Ingen dag är den andra lik och på bara en vecka hinner jag med att göra så mycket både inom skolan och utanför. Nu blir det sova, ser fram emot morgondagen, godnatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar