måndag 15 augusti 2011

125 mil

Efter flera veckor i sommarstugan åkte jag och min familj upp till min farmors hemby som ligger nästan så långt upp du kan komma i Sverige.

Vi spenderade en dag i Kiruna. Eftersom man ska flytta hela Kiruna stad på grund av gruvan så kommer kyrkan rivas så det blev en titt på den speciella byggnaden.

Nästa stopp blev i Jukkasjärvi, inget ishotell sågs till men det blev ett besök in i bykyrkan som har färgglada och häftiga altarbilder, skulpterade av konstnären Bror Hjorth.





Utsikten över älven i farmors hemby, fint och ljust långt in på natten, men det bästa var att det var så gott som myggfritt!

Flugfiske dagarna i ända men jag eldade mest!

Och så en guldvaskningstävling!


1 kommentar:

  1. Åh, precis de kyrkorna har jag blivit "medsläpad" till som barn under någon av våra norrbottenssejourer.

    SvaraRadera