söndag 28 augusti 2011

Second hand-runda

Igår gjorde jag en "second hand-runda" i stan, då jag har flyttat till Gävle för att plugga på högskolan så är det alltid bra att veta var man hittar de bästa fynden. Jag var på tre ställen och på Erikshjälpen hittade jag bland annat "Stora Sy & Handarbetsboken". En sådan bok som innehåller ALLT inom handarbete och beskrivningar på hur du gör. En riktigt bibel.


Klädsömnad och hur man syr i knappar.

Vävning, bandvävning och vävsedlar.

Tips på olika broderistygn och monogram.

Flera knypplingsmönster. Vitsippan, den känner vi igen.

Snygga strumpmönster.
"Välordnad syplats med bra verktyg och hjälpmedel." Det vill jag ha!


Och så hittade jag en bonad som jag tänker piffa upp lite med mera broderi.


3 kommentarer:

  1. den boken den boken. vilken tur du haft! jag tror jag lånade den på bibblan många gånger på 70-talet! Bilden om den välorganiserade syplatsen vet jag att jag fullständigt älskade och en plats som jag drömde om. Än i dag gör jag många försök att organisera min syarbetsplats utan större framgång. Drömmen finns kvar.

    SvaraRadera
  2. Härlig bok och det skall bli spännade att se vad du hittar på med bonaden.. =)

    Grymt inspirerande blogg du har! =)

    Kraaaaaam
    Sanna

    SvaraRadera